کد مطلب:68611 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:245

اتمام حجت امیرالمؤمنین با غدیر











سزاوارترین كسی كه احتجاج با غدیر حق او بوده صاحب آن امیرالمؤمنین علیه السلام است، و مناسب ترین اوقات برای اتمام حجت با غدیر روزهای آغازین غصب خلافت و دوران حیات آنحضرت است. بهمین جهت از همان روزهای اول رحلت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله غدیر بصورت تبلیغ، احتجاج، مناشده و مناظره با حضور شخص امیرالمؤمنین علیه السلام مطرح شد.

روز هفتم غصب خلافت حضرت به مسجد آمدند و در برابر غاصبین با حضور مردم غدیر را مطرح فرمودند. هنگام طلب بیعت از آنحضرت و آنگاه كه درِ خانه اش را آتش زدند و حضرت را به اجبار برای بیعت بردند و در زیر شمشیرها از او بیعت خواستند باز هم با غدیر استدلال بر حق خویش فرمود.

آنحضرت در زمان ابوبكر و عمر چندین مورد با حضور مردم و بطور خصوصی، مسئله ی غدیر را مطرح كردند. در شورایی كه پس از قتل عمر برای تعیین خلیفه تشكیل شد و هنگام بیعت مردم با عثمان و در زمان عثمان نیز بارها غدیر را مطرح فرمودند.

[صفحه 40]

با آغاز خلافت ظاهری امیرالمؤمنین علیه السلام، آنحضرت در میدان جنگ جمل با غدیر احتجاج كردند. جنگ صفین بحبوحه ی كارآیی غدیر بود كه در نامه های حضرت به معاویه، و در خود میدان جنگ بارها مطرح شد.

در دوران پنج ساله ی حكومت ظاهری حضرت مجلس بزرگی در میدان اصلی كوفه تشكیل شد و حقیقت بزرگ غدیر برای عموم مردم تبیین شد. در زمان حضرت غدیر رسما عید گرفته شد و سخنرانی مفصلی درباره ی عظمت این روز از سوی حضرت ایراد شد. امیرالمؤمنین علیه السلام در روزهای آخر عمر، نوشته ای آماده كردند كه هر جمعه بر مردم خوانده شود و در آن با غدیر استدلال كردند، و بالأخره امیرالمؤمنین علیه السلام بعنوان بالاترین فضیلت خود غدیر را مطرح كردند.



صفحه 40.